پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 272046
تدارک گروه بريکس براي نشست رؤساي مجالس در سن‌پترزبورگ
تاریخ انتشار : 1403/01/25 09:48:28
نمایش : 75
نشست رؤساي کميسيون‌هاي سياست خارجي و امور بين الملل مجالس کشورهاي عضو بريکس شامگاه جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ به کار خود پايان داد و شرکت‌کنندگان، دستورکار نشست سران رؤساي پارلمان‌هاي کشورهاي عضو را تنظيم کردند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ از سفارت ايران در مسکو، ابراهيم رضايي رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و روسيه و عضو کميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي به نمايندگي از کشورمان در اين نشست حضور داشت.
نشست رؤساي مجالس کشورهاي عضو گروه بريکس قرار است تيرماه ۱۴۰۳ در سن‌پترزبورگ روسيه برگزار شود.

ملاقات رؤساي گروه‌هاي دوستي ايران و روسيه

رضايي رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و روسيه در ادامه برنامه‌هاي سفر خود به مسکو با « ولاديمير واسيلي يف » رئيس گروه دوستي پارلماني روسيه و ايران در دوماي دولتي فدراسيون روسيه ديدار کرد و با وي به تبادل نظر پرداخت.

در اين ديدار که «کاظم جلالي» سفير جمهوري اسلامي ايران در فدراسيون روسيه نيز حضور داشت، طرفين درخصوص آخرين وضعيت مناسبات دوکشور بويژه در حوزه همکاري هاي پارلماني و استفاده از ظرفيت پارلمانهاي دوطرف جهت ارتقاي مراودات دوجانبه رايزني کردند.

رضايي در اين ديدار، عضويت ايران در بريکس را مبتني بر راهبردهاي کلان نظام خواند و با اشاره به وقايع غزه، رفتار رژيم صهيونيستي در غزه را مصداق کامل تروريسم دولتي و نسل کشي نام برد و بر ضرورت مقابله جامعه جهاني با تمامي اشکال تروريسم تاکيد کرد.
در اين ديدار، طرفين همچنين آمادگي خود براي ارتقاي تعاملات بين گروه هاي دوستي پارلماني مجالس دوکشور را اعلام کردند.

نمايندگان کميسيون‌هاي سياست‌خارجي مجالس کشورهاي عضو بريکس روز پنجشنبه در نخستين روز گردهمايي خود در مسکو پس از ملاقات با رئيس دوما، رئيس شوراي فدراسيون و وزير امور خارجه روسيه در نخستين کارگروه بررسي همکاريهاي پارلماني کشورهاي بريکس شرکت کردند.

طرح ايجاد گروه بريکس با نزديکي چهار قدرت اقتصادي در حال ظهور جهان شامل برزيل، روسيه، چين و هند در دوران اوج يکجانبه‌گرايي آمريکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ ميلادي شکل گرفت. «گروه بريک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ ميلادي ( ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ شمسي) به‌طور رسمي تأسيس شد و با اضافه شدن آفريقاي جنوبي در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ (۳۰ شهريور ۱۳۸۹) نام آن پس از پيوستن اين کشور از «بريک» به «بريکس» تغيير يافت.

در اجلاس سران بريکس در آفريقاي جنوبي در تابستان ۱۴۰۲، سيريل رامافوزا رئيس جمهور اين کشور اعلام کرد که اعضاي اين سازمان تصميم گرفته اند از آرژانتين، مصر، اتيوپي، ايران، عربستان سعودي و امارات براي عضويت کامل بريکس دعوت کنند. رئيس‌جمهوري جديد آرژانتين در ماه‌هاي اخير اعلام کرد که کشورش به اين گروه نمي‌پيوندد، با اين حال، سرگئي ريابکوف معاون وزير امور خارجه روسيه اعلام کرد: ما دعوت از آرژانتين را لغو نمي کنيم، اين دعوت باقي مي ماند. خواهيم ديد که توسعه بيشتر بريکس چگونه پيش مي رود و همکاران آرژانتيني ما درباره اين موضوع چه نتيجه گيري خواهند کرد.
روسيه در سال ۲۰۲۴ ميلادي رياست دوره‌اي گروه بريکس را برعهده دارد و بيش از ۲۵۰ رويداد را در اين چارچوب ميزباني مي‌کند. بنا بر اعلام يوري اوشاکوف دستيار رئيس‌جمهوري روسيه در امور سياست خارجي، اجلاس سران گروه بريکس در کازان مرکز جمهوري تاتارستان روسيه در ۲۲ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۴ (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳)، رويداد کليدي دوران رياست روسيه بر اين گروه خواهد بود که نخستين نشست سران پس از گسترش اين گروه تلقي مي‌شود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html